top of page
Poza scriitoruluiLucian Stan

Tuneaza-te in Tango!

In 2019 (28-30 iunie) subsemnatul, Lucian Stan, impreuna cu Tango Abrazo & Clio am organizat la Suceava un proiect inedit Suceava Tango Tuning. vezi aici detaliile cursurilor

Anterior seminarului, am propus participantilor inscrierea prin GoogleForm, urmarind in special campul "Sunt interesat/a de..."


Iata cateva dintre subiecte de interes ale participantilor, alaturi de raspunsurile mele in scris. Aceste raspunsuri au fost corelate cu exercitii specifice de la cursul de grup si practica asistata.


Tanguero A.: Sunt interesat de practica de tango /tehnica aplicata pe structuri/tehnica aplicata pe postura

Raspuns L.S.:

1.TEHNICA APLICATA PE STRUCTURI sa fie vazuta ca un DIALOG CU PARTENERA, ca feedback de adaptare personala la dinamicile oferite de tine spre ea (marca), dar si la dinamicile oferite de ea spre tine (desfasurarea marcii/actiunea/ dinamica in sine). Ex. cand dai marca de giro, nu trebuie sa uiti dialogul cu ea pe dinamica de giro, chiar daca improvizatia si muzica iti cer sa te gandesti in avans: focusul este TOCMAI PE CONEXIUNEA cu partenera IN TIMPUL DINAMICII DE GIRO!

Sfat: asculta ce iti ofera la nivelul inimii partenera pe durata dinamicii; daca nu iti ofera nimic, reia dinamica, fara sa ii spui ce sa faca! cand simti ca oti ofera prezenta pe dinamica, inseamna ca ai o tehnica pe (orice) structuri buna!


2.TEHNICA APLICATA PE POSTURA iti recomand sa fie vazuta din sens invers. Postura corporala (cele patru elastice corporale - doua “bretele” fata si doua simetric spate) si relatia ta cu solul iti vor oferi multe tehnici de tango organice!

Sfat:

  • studiaza-ti pozitia permanenta a piciorului de baza si stabilitatea plecand de la el.

  • studiaza translatia bazinului tau in spatiu (tehnica individuala de tango sau in cuplu) si vezi daca bazinul “curge” pe niste linii imaginare sau se impotmoleste/blocheaza in anumite pozitii/pasi/ momente (de ex.sacadas). In EXACT aceste momente critice este bine sa iti constientizezi postura corporala (relatia cap-tors-bazin-baza sustinere/fie pernita, fie laba piciorului, fie toc, fie un picior ca baza, fie doua).

 

Tanguera C.: Vreau sa fac pasii mai mari in dans impreuna cu partenerul, asa incat dansul sa fie mai vizibil (amplu) si estetic din exterior

Raspuns L.S.:


1.Pentru a face pasii mai mari impreuna cu partenerul, trebuie sa fii in stare intai sa ii poti face singura mari. Si acest lucru se face prin tehnica piciorului de baza si posturii, nu a piciorului liber.

Sfat: iti recomand sa faci lent si contientizat, dar FLUID, un giro in jurul unui scaun cu patru picioare. Un tur complet al scaunului poate contine initial 4-5-6 pasi de-ai tai. Incepe cu secventa de pasi spre dreapta ta (barbatii vor folosi mai des combinatiile de giro, decat de contragiro):

  1. pozitie initiala: fata in fata cu scaunul = picioarele desfacute/ pozitie apertura/ pas lateral,

  2. pas fata cu stangul (pozitie cross fata)

  3. pas lateral cu dreptul (apertura),

  4. pas spate cu stangul (pozitie cross spate) ,

  5. ozitie finala: pas lateral cu dreptul si pauza!

Fiecare “latura a scaunului” (fata, lateralul sau spatele scaunului) este indicat sa o faci cu o SINGURA lungime de pas, indiferent de directie si dezechilibru. Te poti tine de scaun, cautand starea de confort pe oasele ischioane (sezutului). Se continua exercitiul pe o parte, defocalizand atentia (pentru a nu ameti) si fara a sacada/ pierde fluenta! Apoi se schimba partea. Se creste progresiv lungimea pasului, simtind cum piciorul de baza ajuta la oricare din cei trei pasi (fata, spate, lateral). Daca pierzi continuitatea sau daca miscarea este sacadata, intoarce-te la o lungime de pas mai mica.

Exercitul de mai sus iti va lucra atat piciorul de baza, cat si disocierea interna, organica a partii de sus. Disocierea externa si artificiala scurteaza pasii si grabesc dinamicile.


2. Pentru volum si amplitudine in dans: imagineaza-ti ca INAINTE sa mergi in orice directie in tango, din centrul tau vizualizi cum pleaca o SAGEATA care sa arate directia noua; abia cand o “vezi”, abia atunci sa intreprinzi pregatirea si miscarea in sine! Acest “vector” ajuta corpul sa se pregateasca holistic pentru deplasare; se va deplasa intreg corpul pe o directie, nu se va deplasa numai piciorul care va “primi” ulterior bazinul si torsul!


3. Pentru estetica de tango: este nevoie sa te simti tu in primul rand bine si stabila pe propriile picioare. Ia-ti timp pentru a sti/constientiza cum te simti pe propriile picioare, static si pe durata miscarii; nu fugi in dinamici si nu le executa. Ofera-ti acest timp si “daruieste-i” partenerului acest timp despre cum te simti. Daca partenerul nu iti da acest timp, solicita-i la practica acest timp.

 

Tanguera C.F.: Sunt interesata de caminata - tuning postura, atitudine, echilibru, confort fizic

Raspuns L.S.: Iti recomand:


1.Pentru caminata: vizualizeaza in mintea ta bazinul care se deplaseaza in spatiu; bazinul isi ia cu el intreaga coloana si intreg torsul (automat si capul)! deplasarea bazinului duce la miscarea organica in spatiu.


2.Confortul fizic in caminata vine dintr-o tehnica organica: caminata NU SE FACE DIN PROIECTIA PICIORULUI LIBER ci din intentia de deplasare INTEGRALA a corpului, avand o postura corecta. Tehnica de caminata este cea de pe strada, cu mici ajustari in mersul spate: intentie tors- USOR dezechilibru bazin spre spate-intreg piciorul/se intinde spatele genunchiului-apoi laba piciorului (cadera-pierna-pie/ bazin-picior-laba piciorului).


3.Atitudinea vine din cum stai pe sol (singura sau in cuplu): daca nu simti solul, nu poti avea o atitudine buna! De fiecare data cand nu stii unde esti, unde iti pui piciorul de baza, vei simti ca iti lipseste atitudinea! trebuie sa stii si sa simti UNDE SI CUM CALCI!


4.Lipsa echilibrului apare mai ales cand nu se inteleg cauzele dezechilibrului. Cea mai intalnita cauza este cand partenera NU INTELEGE INTENTIA DE DEPLASARE, dar isi obliga corpul totusi sa initieze miscarea. partenerul trebuie sa dea direcii clare de deplasare, iar partenera trebuie sa LE INTELEAGA (SIMTA) si SA LE CONFIRME INAINTE DE A PLECA. Daca ar intreba cineva in pasii de tango partenera “Incotro te indrepti?”, iar ea ar spune “ocho!”, in mod clar, acea partenera nu are clar definite DIRECTIILE SALE DE DEPLASARE!

Sfat: orice figura ti se face, vizualizeaza inainte de a te deplasa linia/directia pe care urmeaza sa se deplaseze centrul tau. Roaga-l pe partenerul tau la practica sa schimbe directiile deseori, dar suficient de lent ca tu sa constientizezi directiile inainte ca el sa le marcheze efectiv (femeile vizualizeaza intern/simt traseele si participa activ ca prezenta in parcurgerea acestor trasee: nu asteapta sa fie orientate pasiv in anumite directii si apoi mutate in pas!). Reamintesc ca trebuie sa astepti intentia completa, inainte sa pleci!

 

Tanguera M.: Sunt interesata de echilibrul, postura, fluiditatea dansului

Raspuns L.S.: Iti recomand:


1.Construirea echilibrului trebuie lasata in seama corpului organic; cu toate astea trebuie intelese cauzele dezechilibrului.

Cea mai des intalnita cauza este: partenera NU INTELEGE INTENTIA DE DEPLASARE. Totusi ea isi obliga corpul sa initieze miscarea (pe principiul “lasa ca vad eu.../ma descurc cumva...). Partenerul trebuie sa dea (CLAR SI FERM, dar nu fizic) DIRECTII CLARE de deplasare, iar partenera trebuie sa LE INTELEAGA (SIMTA) si SA LE CONFIRME INAINTE DE A PLECA.

Daca ar intreba cineva in pasii sai de tango o partenera “Incotro te indrepti?”, iar ea ar spune “ocho!”, in mod clar, acea partenera vorbeste de actiunea in sine (efect) si nu are clar definite DIRECTIILE SALE DE DEPLASARE (sursa)!

Sfat: orice figura ti se "face", vizualizeaza -inainte de a te deplasa- linia imaginara/directia pe care urmeaza sa se deplaseze centrul tau, chiar daca ea se va modifica ulterior/se va adapta la cuplu si la dinamica. Roaga-l pe partenerul tau (la practica) sa schimbe directiile deseori, dar suficient de lent ca tu sa constientizezi directiile INAINTE ca el sa le marcheze efectiv (femeile vizualizeaza intern/simt traseele si participa activ ca prezenta in parcurgerea acestor trasee: nu asteapta sa fie orientate pasiv in anumite directii si apoi mutate in pas!). Reamintesc ca trebuie sa astepti intentia completa, inainte sa pleci!


2. Postura: recomand sa vizualizezi in mintea ta DOAR bazinul care se deplaseaza in spatiu; bazinul isi ia cu el intreaga coloana si intreg torsul (automat si capul)! Deplasarea bazinului (dupa o intentie de deplasare coerenta si asumata) duce la miscarea organica in spatiu.

Sfat: Pentru mai multa eficienta corporala (improvizatie, contraste de dinamica, versatilitate, estetica) iti recomand sa ai MAI MULT VOLUM IN CORP! INAINTE sa mergi in orice directie in tango, Imagineaza-ti ca DIN CENTRUL TAU pleaca o SAGEATA care sa arate directia noua de deplasare; cand partenerul vrea ca tu sa mergi spate/fata/lateral staga sau dreapta, INAINTE sa raspunzi cu o miscare, din centrul tau VEZI sageata care te ajuta (ca la gps) sa mergi spate/fata/lateral stanga sau dreapta; abia cand o “vezi”, abia atunci sa intreprinzi pregatirea si miscarea in sine! Acest “vector” ajuta corpul sa se pregateasca holistic pentru deplasare; se va deplasa intreg corpul pe o directie, nu se va deplasa numai piciorul (proiectia) care va “primi” ulterior transferul (bazinul si torsul)!


3. Fluiditatea: adesea barbatii gandesc in pasi, pozitii si structuri, care distrug “tranzitiile” si improvizatia reala. Depinde astfel de femeie sa discearna/perceapa altfel figurile (ex.sacada). Femeia nu are o pozitie (triunghi); femeia va avea puncte de intalnire cu partenerul. Aceste puncte de intalnire trebuie vazute ca PUNCTE IN MISCARE, nu statice (sa primesti/sa faci o sacada/ gancho/ colgada etc.).

Un alt aspect in fluiditatea cuplului este tehnica de pivot a partenerei. Daca femeia se sudeaza in sol pt stabilitate si generarea de energie pt cuplu, atunci punctul sau de intalnire cu solul este static. Punctul de intalnire al partenerei cu solul este dinamic, o tranzitie, o trecere cu o anumita senzatie (exact ca boleo). Ruben si Sabrina vorbesc de “el pivot que viaja”/ “pivotul care calatoreste”.

Sfat: Iti recomand sa vezi daca in giro, ai aceste “blocari” in sol sau “absente” de constientizare a relatiei tale cu solul de tipul “intalnirea mea dinamica cu solul”/“pivot ce calatoreste”. Iti mai recomand, daca dansezi cu George sau altibdansatori buni, daca poti sa identifici prezenta “punctelor de intalnire” simtite la nivelul inimii/torsului ca intentie, sau prezenta “pozitiilor picioarelor”, simtite la nivelul bazinului si picioarelor.

 

Tanguero C: Sunt interesat de echilibru si postura in caminata si elemente circulare

Raspuns L.S.: Iti recomand:


1.TEHNICA de caminata si elemente circulare sa fie vazute din punctul de vedere al DIALOGULUI CU PARTENERA:

  • ca sensibilitate a ta privind cum percepe femeia marca ta (dupa ce vorbesti, imediat sa “asculti” reverberatia marcii tale)

  • ca feed-back/ adaptarea ta la dinamicile oferite de ea spre tine (desfasurarea marcii/ actiunea/ dinamica in sine).

Ex. cand dai marca de giro, nu trebuie sa uiti dialogul cu ea pe dinamica de giro, chiar daca improvizatia si muzica iti cer sa te gandesti in avans: focusul este TOCMAI PE CONEXIUNEA cu partenera (sensibilitatea ta!) IN TIMPUL DINAMICII DE GIRO!

Sfat: asculta ce iti ofera la nivelul inimii partenera pe durata dinamicii de giro; daca nu iti ofera nimic, reia dinamica, fara sa ii spui ce sa faca! cand simti ca iti ofera prezenta/ groundedness/ conexiune pe giro, inseamna ca lucrezi bine pe sensibilitatea ta!


2. Postura corporala vine din relatia cap-tors-bazin-baza de sustinere si aliniamentul lor organic (nu neaparat orizontal) in functie de miscarea individuala si de cuplu. Cel mai important pentru postura consider ca sunt cele patru elastice corporale - doua “bretele” fata si doua bretele simetric spate care leaga torsul de bazin. Cel mai important pt echilibru este relatia ta cu solul care iti va oferi multe tehnici de tango organice!

Sfat:

  • studiaza-ti pozitia permanenta a piciorului de baza si stabilitatea plecand de la el.

  • studiaza translatia bazinului tau in spatiu (tehnica individuala de tango sau in cuplu) si vezi daca bazinul “curge” pe niste linii imaginare sau se impotmoleste/blocheaza in anumite pozitii/pasi/ momente (de ex.sacadas). In EXACT aceste momente critice este bine sa iti constientizezi postura corporala (relatia cap-tors-bazin-baza sustinere/fie pernita, fie laba piciorului, fie toc, fie un picior ca baza, fie doua)

Postări recente

Afișează-le pe toate

Comments


top
middle2
middle3
bottom of page